پرسش ۱. جایى که باردارى ضرر و خطر جانى زن را به همراه داشته باشد، آیا جایز است با استفاده از دستگاه او را عقیم کرد؟
همه مراجع (به جز خامنه اى و سیستانى): اگر راهى، جز نازایى دائمى نباشد، اشکال ندارد.[۱]
آیات عظام خامنه اى و سیستانى: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.[۲]
پرسش ۲ . در مواردى که حاصل حاملگى، به وجود آمدن جنین داراى نقص یا بیمارى ژنتیکى است، آیا مى توان زن یا مرد را عقیم کرد؟
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز نیست.[۳]
آیه اللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۴]
آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد.[۵]
آیه اللّه خامنه اى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد.[۶]
[۱]. امام، استفتائات، ج ۳، جلوگیرى از باردارى، س ۲۱ ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص ۳۸ تا ۴۱ ؛ تبریزى، استفتائات، س ۲۰۹۱ ؛ مکارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۷۷۷ و ۱۷۷۶ و ج ۱، س ۱۵۱۹ ؛ دفتر: نورى، وحید، فاضل و صافى.
[۲]. سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م ۷۲ و خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۵۶.
[۳]. امام، استفتائات، ج ۳، جلوگیرى از باردارى، س ۲۲ ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص ۴۰ ؛ نورى، استفتائات، ج۱، س ۹۶۱ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۳۲۰ و دفتر: صافى و وحید.
[۴]. تبریزى، صراط النجاه، ج ۵، س ۹۹۵ و ج ۹، س ۹۱۴ و ۹۱۵.
[۵]. سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م ۷۲ ؛ مکارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۵۱۹.
[۶]. خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۵۴ و ۱۲۵۶.