پرسش ۱ . اگر زنى بیش از سه روز خون ببیند و در کمتر از ده روز پاک شود؛ چنانچه بین خون زخم و حیض شک داشته باشد، تکلیفش چیست؟
آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و نورى: اگر پیش از آن خون حیض مى دیده است، آن را حیض قرار دهد و اگر پاک بوده، آن را پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۱]
آیه اللّه بهجت: این زن با فرو بردن پنبه به داخل رحم وارسى کند. اگر خون از طرف چپ بیرون آید، خون حیض است و اگر از طرف راست، بیرون آید خون زخم است، اگر وارسى ممکن نیست، در این صورت چنانچه پیش از آن خون حیض مى دیده است، آن را حیض قرار دهد و اگر پاک بوده، پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۲]
آیه اللّه صافى: اگر در ایام عادت (عادت وقتیه) باشد، باید خون حیض قرار دهد.[۳]
آیه اللّه مکارم: اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد و یا پیش از آن خون حیض مى دیده، باید احتیاط کند؛ یعنى، تمام کارهایى که بر زن حائض حرام است ترک کند و تمام عبادت هایى که زن غیر حائض انجام مى دهد به جا آورد و اگر پیش از آن پاک بوده، پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۴]
آیه اللّه وحید: اگر در ایام عادت باشد و یا نشانه هاى حیض را داشته باشد، باید آن را خون حیض قرار دهد. در غیر این صورت اگر پیش از آن خون حیض مى دیده است، آن را حیض قرار دهد و اگر پاک بوده، پاک قرار دهد و عبادت هاى خود را به جا آورد.[۵]
پرسش ۲. اگر زن کمى خون در لباس خود مشاهده کند و نداند از رحمش ترشح کرده (که مثلاً خون حیض باشد) و یا از غیر رحم است، تکلیفش چیست؟
همه مراجع: در فرض یاد شده، احکام خون حیض بر آن مترتب نمى شود.[۶]
تبصره . در حکم یاد شده اگر خون، کمتر از درهم (تقریبا به اندازه دو ریالى) باشد، خواندن نماز با آن لباس اشکال ندارد؛ ولى اگر در مسئله فوق به خون حیض حکم شود، خواندن نماز با آن لباس صحیح نیست.
[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۶ و دفتر: خامنه اى.
[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۶.
[۳]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۶
[۴]. مکارم، تعلیقات على العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵.
[۵]. بهجت، توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۵ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۱.
[۶]. امام، سیستانى، فاضل، مکارم و نورى، تعلیقات على العروه الوثقى، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۵ و دفتر: بهجت، تبریزى، خامنه اى، صافى و وحید.