جلو افتادن عادت

پرسش ۱ . اگر زن چند روز پیش از عادت خود خون ببیند، آیا علاوه بر روزهاى عادت، این چند روز نیز حیض محسوب مى شود؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، مکارم و نورى: اگر مقدار خونى که پیش از عادت دیده، کم باشد (دو یا سه روز) به طورى که بگویند عادتش جلو افتاده، و روى هم از ده روز بیشتر نشود، تمامى آن حیض محسوب  مى شود.[۱]

آیات عظام تبریزى و صافى: اگر مقدار خونى که پیش از عادت دیده، کم باشد (یک یا دو روز)، به طورى که بگویند عادتش جلو افتاده و یا نشانه هاى خون حیض را داشته باشد و روى هم از ده روز بیشتر نشود، تمامى آن حیض محسوب مى شود.[۲]

آیات عظام سیستانى و وحید: اگر مقدار خونى که پیش از عادت دیده، کم باشد (دو یا سه روز) به طورى که بگویند عادتش جلو افتاده و یا نشانه هاى خون حیض را داشته باشد و روى هم از ده روز بیشتر نشود، تمامى آن حیض محسوب مى شود.[۳]

پرسش ۲ . اگر زن چند روز پشت سر هم با نشانه هاى حیض خون ببیند و پاک شود و سپس با همان نشانه ها خون ببیند، کدام حیض محسوب مى شود؟

همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): اگر مجموع روزهایى که خون دیده با روزهاى پاکى (وسط) از ده روز بیشتر نشود، باید همه (حتى پاکى وسط) را حیض قرار دهد.[۴]

آیات عظام سیستانى و صافى: اگر مجموع روزهایى که خون دیده، با روزهاى پاکى (وسط) از ده روز بیشتر نشود، باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب در روزهاى پاکى عبادت هاى خود را به جا آورد و آنچه را که بر حائض حرام است، ترک کند.[۵]

آیه اللّه  مکارم: اگر مجموع روزهایى که خون دیده با روزهاى پاکى (وسط) از ده روز بیشتر نشود، تنها باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهاى پاکى (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد.[۶]

 

پرسش ۳ . زنى که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون ها در روزهاى عادت نیست)

آیات عظام امام، خامنه اى و فاضل: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض محسوب مى شود. اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول حیض محسوب مى شود و در بقیه تا ده روز باید احتیاط کند؛ یعنى، در ایام پاکى بین دو خون، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى زنان پاک را انجام دهد و در خون دوم تا ده روز محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد.[۷]

آیات عظام بهجت، تبریزى و سیستانى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز  بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض و دیگرى استحاضه محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[۸]

آیه اللّه  صافى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض و دیگرى استحاضه محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[۹]

آیه اللّه  مکارم: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر کدام داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول با خون دوم تا ده روز حیض محسوب مى شود و در هر دو صورت اگر مقدار شماره هاى خون اول از مقدار شماره هاى خونى که در ایام عادت مشاهده مى کرده، کمتر باشد، از خون دوم کامل نماید.[۱۰]

آیه اللّه  وحید: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، باید در هر دو خون احتیاط کند؛ یعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد.[۱۱]

آیه اللّه  نورى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، بنا بر احتیاط خون اول حیض و دیگرى استحاضه محسوب مى شود.[۱۲]

تبصره ۱ . فرض مسئله جایى است که هر یک از دو خون و پاکى وسط از ده روز بیشتر نباشد.

تبصره ۲ . فرض پاسخ در جایى است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایى از ده روز بیشتر نشود.

 

پرسش ۴ . زنى که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون اول در ایام عادت است)

همه مراجع (به جز سیستانى): اگر تمام خون اول یا مقدارى از آن در روزهاى عادت باشد و خون دوم در روزهاى عادت نباشد، باید خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد.[۱۳]

آیه اللّه  سیستانى: اگر تمام خون اول یا مقدارى از آن در روزهاى عادت باشد و خون دوم در روزهاى عادت نباشد، باید خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد مگر این که خون دوم نشانه هاى حیض را داشته باشد. در این صورت به اندازه خون اول و پاکى وسط و خون دوم که در مجموع از ده روز نگذرد حیض و بقیه استحاضه مى باشد [به عنوان مثال اگر سه روز خون ببیند و سه روز پاک شود و سپس پنج روز خون با نشانه هاى حیض مشاهده کند، سه روز اول و چهار روز از خون دوم حیض است].[۱۴]

تبصره ۱ . حکم پاکى وسط در عنوان «لکه بینى» بیان شده است.

تبصره ۲ . فرض پاسخ در جایى است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایى از ده روز بیشتر نشود.

 

پرسش ۵ . زنى که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون دوم در ایام عادت است)

همه مراجع: اگر خون اول در روزهاى عادت نباشد و تمام خون دوم یا مقدارى از آن در روزها عادت باشد، باید خون دوم را حیض و خون اول را استحاضه  قرار دهد.[۱۵]

تبصره ۱ . حکم پاکى وسط در عنوان «لکه بینى» بیان شده است.

تبصره ۲ . فرض پاسخ در جایى است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایى از ده روز بیشتر نشود.

 

پرسش ۶ . خانمى که عادتش (وقتیه و عددیه) مثلاً شش روز است، اگر در یک ماه به این مقدار خون ببیند آن گاه دو روز پاک شود و دوباره خون ببیند، تکلیفش چیست؟

همه مراجع (به جز سیستانى): اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه آن خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[۱۶]

آیه اللّه  سیستانى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم اگر نشانه هاى حیض را نداشته باشد استحاضه محسوب مى شود ولى اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد، خون روز نهم و دوم نیز حیض است.[۱۷]

 

پرسش ۷ . خانمى که عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر در خارج از وقت خونى با  نشانه هاى حیض ببیند، تکلیفش چیست؟

همه مراجع: اگر در وقت عادت نباشد و به اندازه شماره روزهاى حیضش خون ببیند، باید همان را حیض قرار دهد؛ خواه پیش از وقت عادت دیده باشد یا پس از آن.[۱۸]

[۱]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۸۰ و ۴۸۱ و دفتر: خامنه اى.

[۲]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۸۰ و ۴۸۱.

[۳].  وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۲۱۵ و توضیح المسائل، م ۴۸۶ و ۴۸۷.

[۴]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴ و وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۰.

[۵]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.

[۶]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.

[۷].  امام، تحریر الوسیله، ج ۱، فصل فى غسل الحیض، م ۱۵ و فاضل، تعلیقات على العروه، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۱۸. و دفتر: خامنه اى.

[۸]. بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۵۳ و تبریزى و سیستانى، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس و نورى، تعلیقات على العروه، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۱۸.

[۹]. صافى، هدایه العباد، ج ۱، م ۲۳۵.

[۱۰]. مکارم، تعلیقات على العروه، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۱۸.

[۱۱]. وحید، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس.

[۱۲]. بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۵۳.

[۱۳]. توضیح المسائل مراجع، م۴۸۳؛ بهجت، وسیله النجاه، ج۱، م۲۵۳؛ وحید، توضیح المسائل،م۴۸۹و دفتر: خامنه اى.

[۱۴]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۸۳.

[۱۵]. توضیح المسائل مراجع، م۴۸۳؛ بهجت، وسیله النجاه، ج۱، م۲۵۳؛ وحید، توضیح المسائل،م۴۸۹و دفتر: خامنه اى.

[۱۶]. امام، تحریرالوسیله، ج ۱، فصل فى غسل الحیض، م ۱۵ و فاضل، مکارم و نورى، تعلیقات على العروه، ج ۱، فصل فى الحیض، م ۱۸ و بهجت، وسیله النجاه، ج ۱، م ۲۵۳و تبریزى، سیستانى و وحید، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس و صافى، هدایه العباد، ج ۱ م ۲۳۵ و دفتر: خامنه اى.

[۱۷]. سیستانى، منهاج الصالحین، غسل الحیض.

[۱۸]. توضیح المسائل مراجع، م ۴۸۴ ؛ العروه الوثقى، ج ۱، الحیض، م ۱۶ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۹۰ و دفتر: بهجت و خامنه اى.

پیشنهاد ما


Card image cap
نرم افزار اندروید ریحانه‎های بهشتی

در این نرم افزار هر آنچه را درباره فرزند دار شدن می خواهید بدانید از قبل ازدواج، قبل وهنگام انعقاد نطفه، دوران بارداری و زایمان تا مرحله جوانی فرزند، تربیت دینی و علمی فرزند وجود دارد.

حجم 9 مگابایت

رایگان

Card image cap
نرم افزار اندورید یوسف کالو علی

در این نرم افزار چند سوره آخر قرآن مجید با صدای کودکانه حنانه خلفی آموزش داده می شود. قبل از اذان در شبکه پویا چند کلیپ آموزشی پخش می شود که در این نرم افزار به صورت صوتی بارگزاری شده.

حجم 6 مگابایت

قیمت خرید درون برنامه ای: 2000 تومان

Card image cap
ترتیل جزء ۳۰ با صدای محمد طه جنید

در این نرم افزار بیشتر سوره های جزء ۳۰ بارگزاری شده است. این نرم افزار در آموزش صحیح خوانی، تجوید، حفظ و تشویق کودکان به یادگیری قرآن می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.


حجم برنامه: 17 مگابایت

قیمت خرید درون برنامه ای: 3000 تومان

Card image cap
تحدیر کل قرآن کریم/ استاد معتز آقایی

در این نرم افزار فایل صوتی تندخوانی یا تحدیر کل قرآن کریم با صدای استاد احمد دباغ بارگزاری شده است. تحدیر، سرعت در قرائت با حفظ صحت آن با استفاده از ادراج و تخفیف در قرائت است.

حجم برنامه: 120 مگابایت

قیمت خرید درون برنامه ای: 3000 تومان

Card image cap
نرم افزار اندروید اطفال القرآن

در این برنامه فایل صوتی ترتیل کل جزء ۳۰ با صدای قاری خردسال شیعه، احمد الطائی به صورت آفلاین قرار داده شده است. یعنی بعد دانلود برنامه برای استفاده از آن دیگر نیازی به اینترنت ندارید.

حجم 78 مگابایت

قیمت خرید درون برنامه ای: 3000 تومان

Card image cap
نرم افزار اندروید حنانه خلفی

در این نرم افزار چند سوره آخر قرآن مجید با صدای کودکانه حنانه خلفی آموزش داده می شود. قبل از اذان در شبکه پویا چند کلیپ آموزشی پخش می شود که در این نرم افزار به صورت صوتی بارگزاری شده.


حجم 6 مگابایت

برنامه رایگان است

Card image cap
ترتیل جزء ۳۰ با صدای احمد سعود

در این نرم افزار بیشتر سوره های جزء ۳۰ بارگزاری شده است. این نرم افزار در آموزش صحیح خوانی، تجوید، حفظ و تشویق کودکان به یادگیری قرآن می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.


حجم برنامه: 17 مگابایت

قیمت خرید درون برنامه ای: 2000 تومان

Card image cap
تحدیر کل قرآن کریم/ استاد احمد دباغ

در این نرم افزار فایل صوتی تندخوانی یا تحدیر کل قرآن کریم با صدای استاد احمد دباغ بارگزاری شده است. تحدیر، سرعت در قرائت با حفظ صحت آن با استفاده از ادراج و تخفیف در قرائت است.

حجم برنامه: 120 مگابایت

قیمت خرید درون برنامه ای: 3000 تومان

Card image cap
گناه شناسی

این برنامه نسخه اندورید وبسایت گناه شناسی است.با دانلود و نصب این نرم افزار به راحتی می توانید مطالب این وبسایت را با تفکیک موضوعی در تلفن همراه خود دنبال کنید و به اشتراک بگذارید.


حجم برنامه: 10 مگابایت

برنامه رایگان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.