پرسش . آیا زن براى رفتن به اعتکاف، نیاز به اجازه شوهر دارد؟ اگر بدون اجازه برود، آیا اعتکافش صحیح است؟
امام: زن باید با اجازه شوهرش، به اعتکاف برود و اگر اجازه ندهد – چنانچه باعث تضییع حق [زناشویى] او شود – بنابر احتیاط واجب، اعتکافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح است.[۱]
آیات عظام فاضل و وحید: زن باید با اجازه شوهرش، به اعتکاف برود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضییع حق [زناشویى] او شود – اعتکافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح است.[۲]
آیات عظام بهجت و تبریزى: زن باید با اجازه شوهرش، به اعتکاف برود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضییع حق [زناشویى] او شود ـ اعتکافش باطل است. اما اگر با حق او منافات نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باطل است.[۳]
آیات عظام سیستانى و صافى: زن باید با اجازه شوهرش از منزل بیرون رود و اگر اجازه ندهد، اعتکافش باطل است (هر چند باعث تضییع حق زناشویى او نشود).[۴]
آیه اللّه مکارم: بنابر احتیاط واجب، زن باید با اجازه شوهرش به اعتکاف رود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضییع حق [زناشویى] او شود ـ بنابر احتیاط واجب اعتکافش باطل است.[۵]
آیه اللّه نورى: زن باید با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و اگر اجازه ندهد ـ چنانچه باعث تضییع حق [زناشویى] او شود ـ اعتکافش باطل است. اما اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح است؛ مگر آنکه روزه او در اعتکاف مستحبى باشد.[۶]
[۱]. امام، تحریرالوسیله، ج ۱، مشروط الاعتکاف، السادس و استفتائات، ج ۳، حقوق زوجیت، س ۱۶.
[۲]. وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۰۶۹، الخامس و توضیح المسائل، م ۲۴۷۶ و فاضل، تعلیقات على العروه ج ۲، شرائط الاعتکاف، السابع.
[۳]. بهجت، توضیح المسائل، متفرقه، م ۱۸ و وسیله النجاه، ج۱، م۱۱۹۳؛ تبریزى، منهاج الصالحین، ج۱، م۱۰۶۹.
[۴]. صافى، هدایه العباد، ج ۱، شروط الاعتکاف، م ۱۴۰۲، السادس و توضیح المسائل، م ۲۴۲۱، و سیستانى، تعلیقات على العروه، شرائط الاعتکاف، السابع.
[۵]. مکارم، تعلیقات على العروه، شرائط الاعتکاف، السابع و استفتائات، ج ۲، س ۹۶۳.
[۶]. نورى، تعلیقات على العروه، شرائط الاعتکاف، السابع و توضیح المسائل، م ۲۴۰۸.